Nederhorst den Berg: intensief project voor alle partijen

Nederhorst den Berg: intensief project voor alle partijen

Het noodzakelijk onderhoud aan de funderingen van 22 woningen in de Meidoorn-, Kastanje-en Esdoornlaan in Nederhorst den Berg zit erop. Het werd in december 2020 afgerond. Het was een intensief proces, waarvoor huurders ruim zes weken hun woning uit moesten en in een logeerwoning verbleven. Door een goede afstemming tussen bewoners en aannemer BV Intersell hebben de coronarichtlijnen van het RIVM nauwelijks geleid tot vertraging van de werkzaamheden.

 

Bijzonderheden

Het herstel van de fundering en een nieuwe vloer realiseren was voor alle partijen intensief.  Om een nieuwe vloer te kunnen leggen, verwijderden de werkmannen de oude vloeren van keuken (inclusief de keukenblokken), gang, toilet en woonkamer. Ze moesten daarvoor wel eerst de fundering versterken en een metalen systeemvloer met isolatiepakket aanbrengen. Daarbovenop kwam een cementdekvloer met nieuwe vloerverwarmingsleidingen. Tenslotte namen ze ook schilder- en stucwerkzaamheden voor hun rekening, werd de riolering vervangen en de cv-installatie opnieuw geïnstalleerd.

 

Maatwerk

De werkzaamheden kenmerkten zich door een grote mate van maatwerk en persoonlijke aanpak qua plannen en regelen. In de ene woning werd bijvoorbeeld asbest gevonden, in de andere niet. Bij de ene bewoner kon de keuken teruggeplaatst worden, bij de andere niet (want te slecht) en kwam er een nieuwe. In sommige woningen werd er gestuct, in andere gesausd of behangen. Zo vroeg elke woning om een andere aanpak, die vooraf individueel met bewoners besproken is.

 

Vertrouwen

Om een intensief project goed te begeleiden moet je eerst het vertrouwen van de bewoners winnen. Dat begint met bellen, e-mailen of Whatsappen om een afspraak te maken voor een uitgebreid huisbezoek (tijdens de coronacrisis op anderhalve meter afstand of via beeldbellen). Vertrouwen win je ook door goed toegankelijk en bereikbaar te zijn. Dat betekent ook de vragen van bewoners serieus nemen en daar binnen het samenwerkingsverband antwoorden op zoeken. Net zo belangrijk is een ruimte in de buurt waar bewoners met hun vragen terecht kunnen.

 

Rol Sabo: uitgebreide communicatie

Het hele proces vroeg van aannemer BV Intersell en van ons, als begeleiders, de nodige flexibiliteit en een heldere, uitgebreide communicatie. Bewoners hadden in dit project heel veel vragen: over het werkplan, de logeerwoning, het opslaan van hun spullen en hun rechten. Dus maakten we samen met de klankbordgroep van huurders een sociaal plan, een brochure over de werkzaamheden en zetten we alle antwoorden op vragen (over de 70!) op papier.

We gebruikten bovendien de keetwoning in de wijk als gezamenlijk kantoor voor onze spreekuren en een ingerichte logeerwoning voor rondleidingen. Door de coronacrisis kwam dat jammer genoeg te vervallen. Sabo Living had 4 woningen als logeerwoning ingericht.

 

Klanttevredenheid: rapportcijfer 8+  

Bewoners waren tevreden over de uitvoering en netheid van de werkzaamheden. Het contact met de sociale (Sabo Advies) en technische medewerkers van BV Intersell ervaarden zij als goed, behulpzaam, snel en vriendelijk. ‘Jullie zijn klantvriendelijk, pakken klachten direct op, we zijn vriendelijk te woord gestaan en dingen werden snel geregeld’. Als rapportcijfer kregen we een 8+. Dit cijfer is gebaseerd op: werkzaamheden in de woning, de communicatie, de sociale en technische begeleiding (ook voor de logeerwoning) en de oplevering

De samenwerking met de Alliantie, BV Intersell en Sabo Advies liep weer als een trein. Wij voerden namens Intersell de bewonersondersteuning en communicatie uit. Wij zijn de klankbordgroep erg dankbaar voor hun betrokkenheid, inzet en constructieve inbreng. Als Sabo vinden wij dat prettig om te ervaren. Het project duurde van begin september 2019 t/m december 2020.

Quote van bewoner

'' Ik ben goed geïnformeerd en alles stond van te voren duidelijk op papier.''

Impressie