Eerste Atjehstraat-Bewonersbegeleiding en onderhoud tijdens coronacrisis

Eerste Atjehstraat-Bewonersbegeleiding en onderhoud tijdens coronacrisis

Bewonersbegeleiding met veel aanpassingen en meedenken     

Huurders in de Eerste Atjehstraat hadden last van optrekkend vocht in huis. Onderhoud was noodzakelijk en Sabo Advies was ingehuurd voor de bewonersbegeleiding. Maar net na de eerste huisbezoeken brak de eerste golf van de coronacrisis uit. Dit vroeg om meer improvisatie, veel meer meedenken en maximale flexibiliteit. Een klus met extra uitdagingen dus maar ook een waar onze eerdere ervaringen goed bij van pas kwamen.

 

Onderhoud in de lockdown

Het onderhoud in de huizen zou uitgevoerd worden in bewoonde toestand. Alleen de bewoners die om gezondheidsredenen niet tijdens de werkzaamheden in huis konden blijven, gingen naar een logeer- of rustwoning. Maar door corona en de lockdown die toen inging, gingen de huurders thuiswerken, volgden de kinderen online school vanuit huis en waren er huurders met griepklachten.

 

Daarom Sabo Advies

Kortom, de situatie tijdens het project werd ineens geheel anders. Wij pasten ons aan de situatie aan zodat we nog steeds de bewoners konden begeleiden en het project konden laten doorgaan. Zo vervingen we huisbezoeken door beeldbellen. Lieten we mensen die rust nodig hadden om bijvoorbeeld thuis te kunnen werken of leren, gebruik maken van de rustwoning. En voor enkele ouderen en kwetsbare mensen regelden we een extra overnachting in de logeerwoning. Voor een verantwoord gebruik van die logeerwoningen hebben we ook extra schoonmaak geregeld.

 

Rust- en logeerwoningen

Voor dit project hebben wij de rust- en logeerwoning ingericht en de coördinatie daaromheen geregeld. Ook regelden wij de communicatie met de bewoners en zorgden voor extra hulp voorafgaand aan de onderhoudswerkzaamheden bij een bewoner die extra zorg nodig had.

 

Achteraf meegevallen

Na het project vertelden sommige bewoners ons dat ze huizenhoog tegen het onderhoud hadden opgezien, maar dat het ze achteraf was meegevallen. En aangestoken door het nationale klusvirus dat door corona uitbrak, ging een bewoner zelf nog verder klussen aan de woning. Hij was zo blij met het onderhoud dat hij de rest ook wilde opknappen. Zijn spullen hebben we een week langer in de opslag laten staan.

 

Positieve reacties

Door corona werd dit project intensiever en complexer dan een onderhoudsproject van zichzelf al is. Toch ontvingen we van de bewoners veel positieve reacties omdat we zo hebben meegedacht en ze blij waren met de manier waarop we ze door deze moeilijke periode hebben geloodst. De coronacrisis zorgde wel voor wat oponthoud, maar de uiteindelijke oplevering was nog geen maand vertraagd.

 

Samenwerking

Dit project is in goede samenwerking uitgevoerd met de firma Bouwgroep Buitenhuis voor de opdrachtgever de Alliantie.. Het project vond plaats tussen november 2019 tot en met mei 2020.

 

 

 

Impressie

Vergelijkbare Projecten

Benieuwd wat we nog meer voor anderen hebben kunnen betekenen?