-->

Onderhoud in Cerambuurt 

Hoe kunnen we huurders zo goed mogelijk bijstaan tijdens een groot onderhoudsproject? Dat is de vraag waar het team van Sabo Advies zich over boog bij de |Cerambuurt in Amsterdam Oost. Daarvoor werkte Sabo in een bouwteam nauw samen met woningcorporaties, bouwbedrijf en andere partijen.

Het ging om groot onderhoud aan 130 huurwoningen van De Alliantie in de Indische buurt. De woningen waren slecht geïsoleerd en hadden veel last van schimmel en vocht. De onderhoudswerkzaamheden duren nog tot de bouwvakvakantie, daarna hebben de huizen in een klap een betere energielabel (was D).

Bruggen slaan tussen de verschillende partijen en zo zorgen voor een goed verloop van het onderhoudsproces. Dat is de kern van de aanpak van Sabo Advies. ‘Ons klanttevredenheidsonderzoek loopt nog, maar we horen al van bewoners dat de woningen ‘prettiger aanvoelen’. Dat klopt ook met onze metingen van het binnenklimaat’, zegt Saskia Bosnie

 

Onduidelijkheden

Bosnie signaleert vaak onduidelijkheden en misverstanden tussen bewoners, woningcorporaties, aannemers en bouwbedrijven. Als er onze aanpak beter kan, komt er overleg in het bouwteam en wordt er extra mankracht geregeld. Als de planning niet duidelijk is, volgt een persoonlijk gesprek en een nieuwsbrief voor iedereen. Als iemand het even niet meer ziet zitten door stof- of geluidsoverlast, komt er een ruimte waar bewoners tijdens de overlast kunnen verblijven. ‘We staan de huurders zoveel mogelijk bij. We kijken welke zaken goed lopen, maar geven ook door aan opdrachtgevers wat beter kan.’

 

Mechanische ventilatie

Het onderhoud in de woningen duurde 3 tot 4 weken, maar was de buitenkant was ook aan de beurt. De werkzaamheden gebeurden in verschillende fases, bewoners hoefden hun woning niet uit. Aannemersbedrijf Intersell verving de beglazing in de huizen door dubbel thermoglas. Bergingen, kruipruimtes en daken werden geïsoleerd en er werden brandwerende platen aangebracht. Een belangrijk onderdeel was het aanbrengen van mechanische ventilatie. “Dat zorgde in het begin voor verwarring. Bewoners hoorden de ventilatie helemaal niet en dachten dat deze niet werkte. We hebben toen duidelijk gemaakt dat het systeem juist uitgezocht was op stilte. Daardoor dook de verwarring in volgende fases niet meer op.”

 

Extra hulp

Sommige mensen hadden extra hulp nodig omdat ze zelf hun spullen in huis niet konden verzetten. “Bij een mevrouw die slecht ter been was, sloeg de paniek toe. We regelden dat een medewerker van Bewonerszaken zorgde voor extra hulp, uitleg en een handyman. Zo kwam die mevrouw het onderhoud goed door.’

 

Enthousiast

Wat Bosnie opviel was de gastvrijheid van bewoners. ‘Er wonen in de buurt mensen van verschillende nationaliteiten en met verschillende leefstijlen en dat merk je. De een zet je een gebakje voor en de andere geeft een mandarijn mee. Sommigen zijn zo enthousiast geworden dat ze nu ook zelf aan het opknappen zijn geslagen.’

Medio juni startte De Alliantie ook een zonnepanelenactie, bewoners konden individueel meedoen tegen een huurverhoging van 16 euro per maand.

Eén reactie

  1. Wij hebben met Sabo, Saskia en collega’s samen gewerkt voor de renovatie van 133 woningen, bewonersparticipatie dat was bijzonder goed en prettig.
    Sabo werkte in opdracht van Intersell Bouwmaatschappij .
    Opdrachtgever : de Alliantie
    Ik was als projectmanager totaal verantwoordelijk, een bijzonder project!

Laat een reactie achter