Gecombineerde, persoonlijke begeleiding bewoners Nieuw Ceram, Amsterdam

Gecombineerde, persoonlijke begeleiding bewoners Nieuw Ceram, Amsterdam

In de Indische buurt in Amsterdam-Oost ligt de Ceram-buurt. In deze buurt heeft SABO Advies bij ongeveer 130 bewoners huisbezoeken afgelegd in een paar weken tijd. Opdrachtgever Intersell moest hier werkzaamheden uitvoeren voor groot onderhoud (in opdracht van woningcorporatie De Alliantie). Maar eerst wilden zij in kaart brengen welke werkzaamheden precies noodzakelijk waren. SABO heeft de bewoners op persoonlijke wijze over de werkzaamheden geïnformeerd via bewonersbijeenkomsten en huisbezoeken en de technische opname per woning begeleid. Na de eerste evaluatie bleek dat bewoners de gecombineerde, persoonlijke en begripvolle aanpak van www.saboadvies.nl, BVIntersell en De Alliantie waarderen.

Nadat het technische onderzoek was gedaan en ook de aanwezigheid van asbest was onderzocht, heeft Intersell een plan gemaakt voor alle werkzaamheden met als doel om vocht- en tochtproblemen op te lossen en de woning beter te kunnen ventileren. SABO heeft de bewoners geïnformeerd over de nodige bouw- en technische werkzaamheden in de woningen en de planning. Zowel schriftelijk als persoonlijk zijn bewoners op de hoogte gesteld. Intersell heeft een modelwoning ingericht met de nieuwe installatie en de beoogde afwerking. Deze modelwoning doet tevens dienst als kantoor en inloopadres. Bewoners kunnen hier op afgesproken tijden rondkijken om een idee te krijgen van wat er in hun woning gaat gebeuren. Ook kunnen ze op een wekelijkse inloop langskomen met hun vragen. Voor sommige bewoners is de esthetische aanpassing wennen, het verbeteren van het wooncomfort staat voorop.

Het bouwproject is inmiddels in volle gang, inpandig, aan gevels en op daken. Niet alleen aan het begin van het traject, maar gedurende het hele traject verzorgt SABO de communicatie met bewoners in nauwe samenwerking met de opdrachtgevers. Bewoners hebben bij dergelijke grote projecten die in fasen worden uitgevoerd, namelijk veel vragen. Niet alleen over wat er in huis gaat gebeuren, maar ook over hoelang de steigers voor de ramen blijven staan en wat voor overlast zij kunnen ondervinden. We maken duidelijk wat hen te wachten staat, met folders waarin alle stappen worden uitgelegd en geïllustreerd met foto’s.

De directie van De Alliantie wilde graag weten hoe de bewonersparticipatie verloopt. Met een presentatie heeft Saskia Bosnie van SABO het gehele proces uitgelegd en de ervaringen gecommuniceerd. De directie is tevens op bezoek gegaan bij een bewoner met ernstige schimmel- en vochtproblemen.

De activiteiten van SABO Advies tijdens dit gehele proces bestaan uit:

– informeren bewoners voorafgaand aan het traject en wensen en knelpunten in kaart brengen

– bewonersbegeleiding tijdens de uitvoering

– beheersplannen, bijvoorbeeld van asbest, vertalen naar bewonerstaal

– handleiding installaties

– communiceren rondom specifieke deeltrajecten, zoals bergingen leegmaken en schotels op daken identificeren

– communiceren mogelijkheden rondom zonnepanelen

– ondersteuning onderaannemers (bewoners helpen herinneren aan afspraken)

– gebruik van meterkast, CV-kast en trappenhuis

Laat een reactie achter