-->
De Kernboodschap van de gemeente Amsterdam

De Kernboodschap van de gemeente Amsterdam

De factor C van Communicatie

Het lijkt zo makkelijk … communiceren. Je zegt of schrijft gewoon wat je wilt zeggen en klaar. Bovendien kan iedereen het. We leren allemaal van jongs af aan communiceren. Daarbij hebben we tegenwoordig zo veel nieuwe communicatiemiddelen … Maar waarom gaat het dan toch zo vaak fout? Waarom lukt het niet de boodschap helder over te brengen? Waardoor ontstaat ruis op de lijn? Waarom komt wat je ‘gewoon duidelijk hebt gezegd’ heel anders over dan je hebt bedoeld?

Communicatie binnen organisaties

Communicatie is de smeerolie in organisaties, tussen organisaties en hun klanten, relaties en stakeholders. De factor C gaat eigenlijk gewoon over contact hebben met elkaar, over interactie tussen mensen. Zo moet de gemeente communiceren met relaties van het bestuur, met burgers, bedrijven, andere overheden, belangengroepen en allerlei andere partners. Maar het probleem is soms om te identificeren met wie je nu eigenlijk moet communiceren. Of om vast te stellen wat de juiste boodschap is. En welke kanalen je moet gebruiken.

Waarom Sabo?

Sabo is gespecialiseerd in communicatie binnen overheidsorganisaties en corporaties en tussen overheidsorganisaties en corporaties en bewoners. Zo neemt Sabo bijvoorbeeld deel aan interne sessies van de organisatie bij het beantwoorden van vragen als:

  • wie zijn de stakeholders?
  • op welke stakeholders gaan we ons richten?
  • wat is de belangrijkste boodschap aan deze stakeholders?
  • welke mate van participatie is nodig: meedenken, meepraten, meewerken of meebeslissen?

Barrio Lobi Academy van Sabo biedt interne organisaties diverse verrassende en vernieuwende werkvormen om naar elkaar te luisteren, de vragen of behoeften vast te stellen en samen de vragen te beantwoorden.