-->
Bewonersbegeleiding en communicatie bij groot onderhoud en tijdelijke bewoning
In de Karel du Jardinstraat en een paar omliggende straten in Amsterdam regelde Sabo Advies de (persoonlijke) begeleiding en communicatie die nodig was bij het groot onderhoud. Een complex project waarbij we samenwerkten met bouwbedrijf BV Intersell, samenwerkingspartner van Sabo Advies bij herstelwerkzaamheden in Amsterdam en de Alliantie, opdrachtgever van Sabo Advies bij herstelwerkzaamheden in Amsterdam, verhuurder van de sociale woningen. Een samenwerking waarin onze ervaring in bewonerscommunicatie en het regelen van tijdelijke bewoning een groot voordeel bleek te zijn.
Verschillende problemen in verschillende panden
Verschillende panden in de Amsterdamse Pijp hadden te maken met optrekkend vocht en schimmel. Ondanks onderzoek was het vooraf niet helemaal duidelijk welke problemen in welke woning aangetroffen zouden worden. Terwijl dat wel van invloed was op de duur en intensiteit van de werkzaamheden. Werd bijvoorbeeld asbest aangetroffen, dan verlengde dat het onderhoud met een dag of drie. Waren alle vloerbalken verrot, dan moesten de bewoners naar een logeerwoning.
Daarom Sabo Advies
Groot onderhoud is een intensieve periode voor bewoners, zeker als daar ook een verhuizing naar tijdelijke bewoning bij nodig is. Communicatie en goede begeleiding is dan essentieel. Met veel ervaring in bewonersbegeleiding en bewonerscommunicatie, faciliteren wij deze projecten voor zowel bewoners als de verhuurders en betrokken bedrijven. Zodat het gewenste resultaat constructief bereikt wordt.
Meerdere communicatievormen
Dit project was complex vanwege meerdere factoren waaronder de diversiteit in bewoners (koop met VvE, sociale huur en bedrijven) en het feit dat soms tijdelijke woningen of werkruimtes nodig waren. Het verschil in type bewoners of gebruikers vereist een verschil in communicatie. Wij hebben daarom verschillende communicatievormen ingezet waarbij duidelijkheid, frequent contact en goed bereikbaar zijn centraal stond. Zo konden bewoners ons bijvoorbeeld ook via WhatsApp bereiken.
Coördinatie van rust- en logeerwoningen
De rust- en logeerwoningen hebben wij gecoördineerd; zoals het plannen van de verhuismomenten en de inrichting van de tijdelijke woningen. Waar nodig regelden we ook extra hulp, zoals het in- en uitpakken voor bewoners met een zorgindicatie maar ook het aanpassen van woningen voor bewoners die slecht ter been waren. Bovendien moesten vanwege de geldende coronamaatregelen, de tijdelijke woningen ook geschikt gemaakt worden voor thuiswerken.
Hoge klanttevredenheid
Door de nauwe samenwerking tussen de projectpartners waarbij ieders expertise werd ingezet, is het project volgens planning en naar tevredenheid uitgevoerd en opgeleverd. Het gehele traject is door de bewoners met een 8 gewaardeerd. Dit betrof naast de oplevering en uitgevoerde werkzaamheden ook de communicatie tijdens het traject, de begeleiding en het proces rondom de tijdelijke bewoning. Het groot onderhoud vond plaats van april 2019 tot september 2020.
Quote van bewoner
'zeer tevreden. Alles ging in goed overleg. De werkzaamheden verliepen snel en goed'.
Benieuwd wat we nog meer voor anderen hebben kunnen betekenen?