Sabo Advies en de hands-on mentaliteit

Voor de renovatie van de monumentale Klokkenhof aan het Surinameplein én de noodzakelijke  herhuisvesting van de bewoners werkt Vesteda al enkele jaren samen met Sabo Advies. We spraken naar aanleiding van ons tienjarig jubileum met Michiel de Bruine, operationeel directeur van Vesteda. Over de vertrouwensband met huurders, het intrinsiek goed willen doen en de hands-on mentaliteit.  

Wat Sabo Advies in onze samenwerking doet?

Zij begeleiden bewoners in het maken van moeilijke keuzes, want bij een renovatie van een appartementencomplex komt veel informatie op de zittende huurders af. In de afgelopen jaren fungeerden de Sabo-projectconsulenten als bemiddelaar tussen onze huurders en onze organisatie. Als ervaren professionals bouwen ze snel een vertrouwensrelatie op met bewoners. En zeker ook met hen die meer tijd en aandacht nodig hebben om onze informatie tot zich te nemen.

Hoe kenmerkt zich de aanpak van Sabo?

“Als eerste bracht Sabo in een woonwensenonderzoek de bewonersbehoeftes voor ons in kaart. Dat vulden ze aan met een aantal vragen van huurders aan ons. Ik zag op een van de bijeenkomsten hoe warm bewoners jullie begroeten. Ze vertellen tijdens huisbezoeken en spreekuren hun ziel en zaligheid, ze voelen dat jullie intrinsiek goed willen doen.”

Je was geraakt tijdens bewonersbijeenkomsten.

“Huurders zeiden: wij hebben Vesteda helemaal niet gezien. Dat raakte me persoonlijk. Mensen zijn zich blijkbaar onvoldoende bewust dat Sabo namens Vesteda handelt. Dat is voor ons een les voor de toekomst om meer hand in hand samen te werken.”

Wat valt op?

“Jullie hebben een hands-on mentaliteit. Ik belde onverwacht op een vrijdag en vroeg om extra individuele bewonersondersteuning bij de herhuisvesting. De week erop was het al geregeld en was de begeleiding opgeschaald. Daarnaast valt op dat Sabo Advies heel goed op de hoogte is van wetgeving, zo komen wij goed beslagen ten ijs en ontstaat een win-winsituatie voor de huurders en Vesteda.”

2 september 2025