Bewoners met zorg en liefde ondersteunen bij ingrijpende veranderingen. Dat zijn de waarden die De Wijde Blik en Sabo Advies gemeenschappelijk hebben. “Het begint allemaal met goed luisteren en bewoners serieus nemen”, zeggen Suzanne Witteman en Leonie Offereins van De Wijde Blik.
Sabo en De Wijde Blik werken vaker samen bij grote sloop- en nieuwbouwprojecten. “We stemmen de taken goed op elkaar af. Wij doen de participatiestrategie en de omgevingscommunicatie. Sabo is deskundig in alle juridische vraagstukken en consequenties voor herhuisvesting bij bewoners. Moet de verhuiskostenvergoeding ook bij de belasting opgegeven worden, wat gebeurt er als er iets in iemands huishouding verandert? Mensen hebben vaak dit soort vragen, daar weet Sabo het juiste antwoord op.”
Jullie werken al sinds 2020 samen?
“Ja, na de eerste keer waren we zo tevreden dat we zeiden ‘we doen het nog een keer’. Onze samenwerking is krachtig door de korte lijnen en dezelfde uitgangspunten. Je weet dat er emoties ontstaan bij herhuisvesting. Wij houden elkaar scherp en treden op als een team. We vertrouwen elkaar en durven elkaar feedback te geven.”
Wat is kenmerkend voor Sabo’s werkwijze?
“Bewoners moeten zich bij ingrijpende veranderingsprocessen serieus genomen voelen. Het begint bij goed luisteren en dat kan Sabo. Zij zijn voor ons het persoonlijke en juridische gezicht richting de bewoners. Zij snappen dat ze met echte mensen in gesprek zijn. Ze vertalen moeilijke woorden en jargon in gewone mensentaal. Dat wekt vertrouwen. Zij geven antwoord op alle vragen en zorgen tijdens spreekuren, doen de huisbezoeken en maken een sociaal plan.”



