Bij beleidssessies maakt Sabo Advies vage zaken concreet

Peter Weppner werkte met Sabo Advies samen als bestuursvoorzitter van onder andere de Federatie Amsterdamse Huurderskoepels (FAH), Stichting Huurders Ymere Amsterdam (HYA) en Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY). Dat varieerde van een marathonsessie van drie dagen aan zee tot een dag brainstormen over beleidsonderwerpen als vergrijzing, beschikbaarheid en betaalbaarheid. We interviewden hem in het kader van het tienjarig jubileum van Sabo. Over vage zaken concreet maken, problemen in de volkshuisvesting en de top drie van huurdersklachten.  
“Wat ik me nog van een grote huurdersbijeenkomst herinner, is dat Sabo flexibel meedenkt. Ze zitten goed in de volkshuisvestelijke materie. Als er vage thema’s aan bod komen, maakt Sabo ze concreet en vertaalt ze zodanig dat je er praktisch wat mee kan. Vlekkeloos organiseerden ze hybride bijeenkomsten. Huurders die niet aanwezig konden zijn, deden gewoon online mee. Ik heb toen gezien hoe moeilijk het is om beide groepen tegelijkertijd te bedienen, maar dat gebeurde scherp en met kennis van zaken.”

Welke specifieke problemen zie je momenteel in de volkshuisvesting?

“De woningmarkt zit muurvast. Er is bijna geen doorstroming, de beschikbaarheid van woningen is waardeloos. Iedereen die wat te vertellen heeft zegt dat er meer gebouwd moet worden en de doorstroming op gang moet komen. Ik wil daar nog aan toevoegen dat ook de betaalbaarheid niet vergeten mag worden.”

Wat is de top drie aan huurdersklachten?

“Met stip op één staat het gebrek aan communicatie van de woningcorporaties met de huurders. Zij worden nog veel te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Ze bellen, maar krijgen meteen een doorverwijzing. Het komt vaak voor dat de huurder nooit het goede antwoord krijgt. Op twee staan vocht en schimmel en op drie een torenhoge energierekening doordat de huurwoning niet goed geïsoleerd is.”