-->
We horen en lezen (sommigen merken het zelfs aan den lijve) steeds vaker dat renovatie, sloop en nieuwbouw uitgesteld worden of zelfs helemaal niet doorgaan. Wat merken wij als Sabo Advies daarvan en hoe gaan we ermee om?
Onze opdrachtgevers zijn vaker genoodzaakt andere keuzes te maken door de inflatie, de stijgende rente en de hogere kosten voor arbeid en bouwmaterialen. Al die aspecten hebben invloed op voorgenomen sloop- en renovatieprojecten en dus ook op tijdelijke en vaste huurders.
Bovenop de normale stress zorgt uitstel voor extra onzekerheid bij bewoners. Gaat het helemaal niet door of is het alleen voorlopig? Vaste huurders komen voor de keus te staan: afwachten wanneer en of de sloop doorgaat of niet in onzekerheid blijven zitten en toch verhuizen. Voor tijdelijke huurders is het nog lastiger. Hoelang kunnen ze nog blijven wonen of moeten ze weer op zoek naar een andere plek.
Naast extra overleg met de opdrachtgevers betekent vertraging ook wat voor het participatie– en communicatietraject. Hoe leggen we de ontstane situatie zo goed en duidelijk mogelijk uit. Moeten er extra stappen gezet worden? Bij renovatieprojecten passen we zaken aan in het participatietraject. Als sloopprojecten niet doorgaan is het zaak nog helderder te communiceren naar bewoners. Bijvoorbeeld door in extra (nieuws)brieven en spreekuren de nieuwe situatie uiteen te zetten.
Voor Sabo betekent uitstel nog flexibeler en creatiever zijn. Hoe zorgen we dat bewoners betrokken blijven en welke middelen zetten we in? Juist bij een tijdelijk uitstel zijn extra bewonersbijeenkomsten van belang om bewoners geïnteresseerd te laten blijven.
Foto credit Paco Núñez