Sociaal Plan
Een sociaal plan wordt opgesteld samen met een bewonerscommissie of klankbordgroep. Voor woningcorporaties is dit verplicht bij renovatie- en sloopprojecten op basis van wet-en regelgeving en gemeentelijke afspraken. Projectontwikkelaars en beleggers zijn daartoe niet verplicht, maar volgen vaak vrijwillig de richtlijnen van corporaties.
In het sociaal plan staan de rechten, plichten en regelingen voor bewoners, zoals herhuisvesting, stadsvernieuwingsurgentie, verhuiskostenvergoeding en ZAV-regelingen. Het plan biedt houvast voor zowel bewoners als opdrachtgevers en vormt de basis voor een zorgvuldig en transparant proces.
Huurder bijstaan
Bij juridische vragen of conflicten staan we bewoners bij – in huisbezoeken, bijeenkomsten of via spreekuren [link toevoegen]. Soms organiseren we een heidag om complexe informatie in alle rust door te nemen.
We bouwen vertrouwen op door bereikbaar te zijn, vragen serieus te nemen en proactief te informeren. We signaleren knelpunten en schakelen waar nodig tussen bewoners en opdrachtgevers, bijvoorbeeld bij overlast of miscommunicatie.
Maatwerk voor kwetsbaren
Extra ondersteuning bieden we aan bewoners met bijzondere hulpvragen, bijvoorbeeld ouderen, mensen met een zorgindicatie of beperkte digitale vaardigheden. Voor hen ontwikkelen we zorgprofielen en bieden we maatwerk in communicatie en begeleiding. Denk aan persoonlijke huisbezoeken, papieren communicatie en contact met mantelzorgers of zorgprofessionals.