Visie & beleid

De Kernboodschap van de gemeente Amsterdam

Projectinfo


Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam, 

Afdeling: Grond en ontwikkeling
Aantal deelnemers: Circa 15 

Beoordeling

Opdrachtgever

Gemeente Amsterdam

Aanleiding

Communicatie lijkt eenvoudig, maar in de praktijk ontstaat er vaak miscommunicatie. De juiste boodschap komt niet over, de doelgroep wordt niet goed bereikt of het gebruikte kanaal past niet bij de situatie. Binnen de gemeente Amsterdam bleek behoefte aan meer regie en bewustzijn in de communicatie met interne en externe stakeholders.

Doel

Het verbeteren van communicatieprocessen binnen de gemeentelijke organisatie, met name gericht op het helder formuleren van boodschappen, het identificeren van de juiste doelgroepen en het kiezen van passende participatievormen.

Aanpak

Sabo Advies faciliteerde een interactieve Factor C-sessie, waarbij medewerkers van de gemeente met behulp van werkvormen inzicht kregen in:
  • Wie de belangrijkste stakeholders zijn;
  • Welke boodschap aan wie overgebracht moet worden;
  • De gewenste vorm van participatie: meedenken, meepraten, meewerken of meebeslissen;
  • De optimale communicatiestrategie en bijpassende kanalen.

Resultaat

De sessie leverde concrete handvatten op voor gerichte communicatie met verschillende stakeholders. Teams leerden effectiever samenwerken aan het opstellen van communicatieplannen, waardoor er meer afstemming en impact ontstaat.

Waarom Sabo?

Sabo is gespecialiseerd in communicatievraagstukken binnen overheden en woningcorporaties. Met verrassende en vernieuwende werkvormen weet Sabo teams te activeren en organisaties te helpen bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën die wérken.


Vragen over dit project?


Neem contact op met  Sabo Advies voor meer informatie over deze aanpak of toekomstige initiatieven.

No items found.