Bij participatieprojecten is het belangrijk om de verschillende stappen die we zetten helder te benoemen. We onderscheiden verschillende stappenplannen bij:
- sloop
- nieuwbouw
- renovatie
- onderhoud
- placemaking
Vandaag gaan we het hebben over participatie bij:
sloop (voorbeeldproject Vesteda in Peperstraat in Zaandam)
placemaking (voorbeeldproject BuurtHub in Amsterdam)
participatie van jongeren (voorbeeldproject Ik Bouw ZO in Amsterdam)
Participatiestappen bij sloop
Inventariseren
- Gaat het om sloop van huizen van woningcorporaties of huizen van investeerders? Je hebt in het 2de geval te maken met andere wetgeving
- Wie zijn de stakeholders, bijvoorbeeld bewoners(commissie), gemeente, woningcorporaties, omwonenden, actiegroepen
- Wat zijn de gemeentelijke randvoorwaarden? Maar ook wat zijn kaderafspraken bij sloop in de betreffende gemeente?
- Zijn er specifieke gevallen van leefbaarheid?
- Welke afspraken zijn al gemaakt? Welke afspraken moeten nog op tafel komen? Welke samenwerkingsafspraken zijn er en maken we?
Participatieplan
Hierin leggen het projectteam en de bewonerscommissie alle afspraken vast over:
- rollen van de betrokkenen
- communicatie: intern en extern
- participatie: welke tredes van toepassing
Woonwensenonderzoek
- Inventariseren van woonwensen
- Welke thema's vinden bewoners belangrijk, wat speelt er
- Huisbezoeken
- Rapportage maken
Peildatum
Peildatum=datum waarop de sloopvergunning wordt afgegeven en datum vanaf wanneer bewoners naar een andere woning kunnen gaan zoeken.
Blijven communiceren
Vóór de peildatum is het wachten wanneer de sloop start. Dan is het belangrijk toch met bewoners te blijven communiceren. Bijvoorbeeld door vaste wekelijkse spreekuren en nieuwsbrieven.
Sociaal plan
Als de sloopvergunning is afgegeven gaan de afspraken in het sociaal plan in.
Het sociaal plan bevat:
- rechten en plichten van bewoners
- verhuiskostenvergoeding/herhuisvestingskosten
- mogelijk specifieke afspraken met kwetsbare bewoners
Hulp bij andere woning
Sabo helpt bij het vinden van een andere woning. Als bewoners 3 maanden voor sloop nog geen andere woning hebben gevonden, gaat er een cruciaal seintje naar de verhuurders. Zij moeten dan een woning gaan toewijzen.
Participatiestappen bij placemaking
Wat is placemaking?(=info van Synchroon)
Door placemaking geef je betekenis aan een plek en leg je verbinding tussen haar gebruikers en openbare ruimtes, waarbij de gebruiker de belangrijkste rol heeft. Denk aan parken, stadscentra, pleinen, stadstuinen, speelpleinen en buurten. Maar ook gebouwen kunnen, al dan niet tijdelijk, door middel van placemaking een bijdrage leveren een gebied aantrekkelijk te maken. De hoofdtaak van deze openbare ruimten en gebouwen is een bijdrage leveren aan het geluk en welzijn van haar gebruikers. Gebruikers voelen zich meer verbonden met een plek die is gecreëerd door middel van placemaking. Wanneer een openbare ruimte of een gebouw meer betekenis krijgt, heeft dit een positief effect op de waarde van een locatie.
Stappen die we gezet hebben bij placemaking BuurtHub
- Verkennen, fase 0
- Beleven, fase 1
- Spiegelen, fase 2
- Verankeren, fase 3
- Wederkerigheid, fase 4
Communicatie
De communicatierollen van Sabo Advies zijn overeenkomstig de rollen in de verschillende fasen van het participatietraject. Dit varieert van ondersteunend en faciliterend bij het formuleren van de communicatiedoelstellingen, communicatiestrategie en bij het vaststellen van de communicatiemiddelen.
Als participatiespecialist herkent Sabo Advies de taal van verschillende partijen met hun eigen belangen. In het BuurtHub participatietraject fungeert Sabo Advies als een intermediair tussen initiatiefnemers, bewoners en gemeente. Dit gebeurt in de vorm van ondersteuning bij het organiseren van de kennismakingssessies, het uitvoeren van pitches, feedbacksessies en gesprekken met buurtinitiatief, bewoners en gemeente. Op deze wijze zorgen we dat er geen misverstanden of miscommunicatie ontstaat tussen de partijen.
Participatiestappen jongeren aan het werk helpen
(Zie folder Ik Bouw ZO
Doelgroep
Onze doelgroep zijn jongeren in de leeftijd van 16 t/m 30 jaar. De jongeren ervaren uitsluiting en een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij hebben behoefte hebben aan gelijke kansen en persoonlijke ontwikkelingen. Ze vallen vaak tussen wal en schip.
Stappenplan
De methodiek van Ik Bouw ZO kent een zestal stappen. Eerst gaan we op zoek naar jongeren in Zuidoost die interesse hebben in de bouw, maar geen ervaring hebben. Wij voeren interviews bij circa 30 jongeren uit en organiseren excursies als voorlichting. We koppelen de jongeren aan een buddy/coach. In het hele stappenplan van werving en selectie, intake, oriëntatiefase, toetsen, toelating en aan de slag werken we nauw samen met Bouwmensen en het ROC van Amsterdam.
‘Get ready’
De jongeren volgen een stoomcursus ‘get ready’ om soft skills te ontwikkelen. Ik Bouw ZO werkt samen met partners die dit aanbieden. Re-Boost is daar een voorbeeld van. Als een jongere zijn ontwikkeling voltooid heeft, kan hij of zij zelf buddy worden, zodat de olievlek ontstaat. Wij houden de methodiek in de gaten en zorgen dat alle doelen van Ik Bouw ZO gehaald en verankerd worden.