Maar…bewonersparticipatie levert toch veel gedoe op? En… wat als ze straks ‘gouden kranen’ willen?
Wij van Sabo Advies zijn niet zo bang voor al die vooroordelen. In de praktijk loopt het zo’n vaart niet, sterker nog bewonersparticipatie levert juist veel op. In al onze projecten merken we dat ruimte maken voor bewoners en luisteren naar elkaar alleen maar betere woningen oplevert. En…. een beter contact tussen huurder en verhuurder, vaak onze opdrachtgevers.
Want bewoners willen helemaal geen ‘gouden kranen’. Ze willen een woning die niet tocht, die vochtvrij is en goed geïsoleerd. Juist door bewoners te laten participeren en naar hun mening te luisteren, krijgen woningcorporaties, commerciële verhuurders en projectontwikkelaars een schat aan kennis hoe ze onderhoud en renovatie het beste kunnen aanpakken of de nieuwbouwplannen vorm kunnen geven. Hoe zorg je dat nieuwbouw afgestemd wordt op bewoners en er een fijne buurt ontstaat? Welke klachten leven er en wat is in het verleden bij onderhoud niet goed gegaan? Eigenlijk krijg je gratis advies van de beste adviseurs.
Voor goede participatie vinden wij drie kernwoorden belangrijk: verwachtingen, heldere rollen (verantwoordelijkheden) en onderling vertrouwen. Wat verwachten de verhuurders van hun huurders en omgekeerd? De puzzel is om helder te krijgen wat die verwachtingen, rollen en verantwoordelijkheden zijn. Van woningcorporaties en ontwikkelaars. Van huurders en bewoners. Het hele onderhoud-, renovatie- of slooptraject valt of staat met constructieve relaties en vertrouwen. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij.