Bij Sabo geloven we dat succesvol samenwerken begint met een sterke relatie – met bewoners én opdrachtgevers. Onze aanpak is gebouwd op drie kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid en verwachtingen. Dit advies geven wij ook mee aan de opdrachtgevers.
Vertrouwen als basis
Vertrouwen is voor ons geen loze belofte. We werken met korte lijnen, zijn goed bereikbaar en hebben oprechte, persoonlijke aandacht voor bewoners. We zijn voorzichtig met wat we beloven, want we weten dat bewoners zich gehoord willen voelen – en dat is cruciaal. Alleen als bewoners vertrouwen hebben in het proces, werken ze actief mee aan veranderingen in hun leefomgeving.
Verantwoordelijkheid nemen én delen
We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Die belofte geldt niet alleen voor ons, maar ook voor onze opdrachtgevers. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid. Alleen zo kunnen we samen de plannen realiseren en bewoners echt ontzorgen.
Duidelijke verwachtingen scheppen
Heldere communicatie hoort daar vanzelfsprekend bij. Bewoners weten precies wanneer ze een huisbezoek kunnen verwachten, wanneer ze een reactie krijgen of wanneer er een nieuwsbrief op de mat valt. Met een gestructureerd stappenplan, huisbezoeken en tussentijdse rapportages laten we zien dat we resultaten boeken. Zo maken we waar wat we beloven.
Wederkerigheid: geven en nemen
Onze aanpak draait om wederkerigheid. Wij ontzorgen de opdrachtgever, en verwachten dat de opdrachtgever op zijn beurt investeert in de sociale kant van een project – bijvoorbeeld door een goed sociaal plan. We werken aan een eerlijke ruilrelatie: geven en nemen, met oog voor wederzijdse belangen.
Gaat dat mis – bijvoorbeeld door gebrekkige communicatie of scheve verwachtingen – dan kan het vertrouwen snel omslaan in wantrouwen. Bewoners voelen zich vaak al in de steek gelaten; een verstoorde relatie is dan lastig te herstellen.
Maatwerk en constructieve dialoog
Juist daarom zetten wij in op maatwerk en een open, constructieve dialoog. Met onze kernwaarden en heldere werkwijze bouwen we aan duurzame relaties met bewoners en opdrachtgevers. Zo maken we samen projecten waar iedereen zich in kan vinden – en waarin bewoners zich gehoord én gesteund voelen.
Dat is de Sabo-aanpak.
Kernwoorden aanpak Sabo:
- Vertrouwen (korte lijnen, persoonlijke aandacht, goed bereikbaar, voorzichtig met beloften= bewoners voelen zich gehoord= belangrijk we willen dat bewoners meewerken)
- Verantwoordelijkheid (we doen wat we zeggen, ieder neemt zijn verantwoordelijkheid, ook opdrachtgever)
- Verwachting (wanneer bezoek, reactie of nieuwsbrief verwachten)
Kernwaarden gaan hand in hand met:
- Heldere communicatie (gestructureerd stappenplan, huisbezoeken, laten zien resultaten woonwensen, tussentijdse rapportage)
- Wederkerigheid (bv Sabo ontzorgt opdrachtgever, opdrachtgever zorgt voor sociaal plan)
Werken aan relatie met bewoners en opdrachtgever= ruilrelatie, daarin is wederkerigheid belangrijk= geven en nemen. Wederzijdse belangen. Sabo probeert opdrachtgever te verleiden tot meer wederkerigheid naar bewoners. Door slechte communicatie (en ongelijke ruil) ontstaat wantrouwen, dan is heel moeilijk om het vertrouwen weer te herwinnen (raakt relatie verstoord). Sowieso voelen bewoners zich vaak in steek gelaten of niet gehoord.
Sabo-aanpak is effectief door de kernwaarden, maatwerk en constructieve dialoog met opdrachtgevers en bewoners.