Barrio Lobi: Sabo’s eigen participatieconcept

Hoe haal je bij een nieuwe opdracht informatie bij bewoners op over hun buurt, hun straat of hun woningen? Sabo Advies doet dat met het participatieconcept Barrio Lobi, vrij vertaald: ‘hou van je buurt’.
Barrio Lobi is Sabo’s eigen participatiemethode. We ontwikkelden die om op een creatieve, informele en laagdrempelige manier kennis met bewoners te maken. En zo achter hun wensen en behoeften voor hun wijk te komen. Hoe doen we dat? We organiseren een event dat aanspreekt en de aandacht trekt. Een andere voorbeeld is met een bakfiets door de wijk te fietsen.  
Barrio Lobi moet ‘fun’ zijn voor bewoners en ze verleiden om te komen. Behalve dat we hun kennis en wijsheid ophalen, worden buurtbewoners zich op een ongedwongen manier bewuster van hun woon- en leefomgeving en gaan erover nadenken.
Over de onderdelen van de Barrio Lobi hebben we bewust nagedacht. Het is een gestructureerde aanpak. Door onze methodiek halen we zoveel mogelijk informatie op met zoveel mogelijk betrokken en niet-betrokken bewoners. We nemen bovendien contact op met sleutelfiguren zo zijn we ook verzekerd van hun inbreng.
De informatie die zo vrijkomt, gebruiken gemeenten, woningcorporaties of andere opdrachtgevers voor een betere invoering van hun plannen.


Datum: 20 juli 2022