-->
Een sociaal plan maken we samen met een bewonerscommissie of een vertegenwoordiging van huurders, ook wel klankbordgroep genoemd. Het maken van een sociaal plan is een verplichting bij renovatie- en slooptrajecten van woningcorporaties. Die verplichting vloeit voort uit de wetgeving en kaderafspraken die gemeenten maken met woningcorporaties. In een sociaal plan staan alle rechten en plichten die gelden tijdens renovatie- en sloopprocessen.
Beleggers en ontwikkelaars hebben geen kaderafspraken met gemeenten en zijn dus niet verplicht een sociaal plan te maken, vaak doen ze het wel. Zij gebruiken dan de afspraken die gewoonlijk gelden voor woningcorporaties, waar mogelijk, als leidraad.
Wat staat er in een sociaal plan?
Hierin staat belangrijke informatie over afspraken, regelingen en mogelijkheden voor huurders. Ook gaat een sociaal plan nader in op het renovatie- en sloopproject, de planning en de aanpak. Verder komen aan bod: het huisbezoek en de herhuisvesting. Wat is bijvoorbeeld een passende woning? Wanneer krijg je stadsvernieuwingsurgentie en wat zijn de mogelijkheden zónder stadsvernieuwingsurgentie? En niet te vergeten de verhuiskostenvergoeding en de vergoeding voor zelfaangebrachte voorzieningen (ZAV).
Een sociaal plan is meestal uitgebreid en geeft bewoners én opdrachtgevers handvatten waar zij zich samen aan gaan houden tijdens de renovatie of sloop. Vanzelfsprekend is er vaak overleg om zaken scherp te krijgen.