-->
Maar…halen we dan onze renovatieplanning wel? Maar…bewonersparticipatie levert toch veel gedoe op? En… wat als ze straks ‘gouden kranen’ willen?
Wij van Sabo Advies zijn niet zo bang voor al die vooroordelen. In de praktijk loopt het zo’n vaart niet, sterker nog bewonersparticipatie levert juist veel op. In al onze projecten merken we dat ruimte maken voor bewoners en luisteren alleen maar betere woningen oplevert en een beter contact tussen huurder en verhuurder.
Want bewoners willen helemaal geen ‘gouden kranen’. Ze willen een woning die niet tocht, die vochtvrij is en goed geïsoleerd. Juist door bewoners te laten participeren en naar hun mening te vragen krijgen woningcorporaties en commerciële verhuurders een schat aan kennis hoe ze het onderhoud het beste kunnen aanpakken. Welke klachten leven er en wat is in het verleden bij onderhoud niet goed gegaan? Eigenlijk krijg je gratis advies van de beste adviseurs en dus een beter onderhoud of renovatie.
Voor een goede participatie zijn drie dingen belangrijk: verwachtingen, heldere rollen/ verantwoordelijkheden en onderling vertrouwen. Wat verwachten de verhuurders van hun huurders en omgekeerd? Het moet helder zijn wat de rol en verantwoordelijkheid van de woningcorporaties is en welke van de bewoners. Vertrouwen is daarbij cruciaal, want alles staat of valt met een constructieve relatie tussen de partijen. Kortom de 3 V’s van Verwachting, Verantwoordelijkheid en Vertrouwen.
Over het algemeen komen verhuurders bij hun klanten niet vaak achter de voordeur. Doordat het door bewonersbegeleiding nu wel gebeurt, krijgt een corporatie inzicht in wat individuele bewoners nodig hebben. Hulp bij inpakken, extra ruimte om spullen op te slaan, een rustwoning of meer zorg. Kortom: door ruimte te maken voor bewoners wordt het eindresultaat beter. Maar er is nog meer. Het levert een soepelere verhouding tussen verhuurders en huurders op. Bewonersparticipatie is een win-winsituatie als het goed begeleid wordt. Wees dus niet bang.